Inget lagförslag mot eftersupning

Trots att alla riksdagspartier ville ha ett förbud mot så kallad eftersupning i trafiken blir det inget lagförslag. Merparten av rättsliga remissinstanser är emot det, enligt regeringen.

Morgan Johansson
Morgan Johansson

– Den lagtekniska möjligheten som vi ville se fungerar nog tyvärr inte, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till SVT.

Årligen försöker uppåt ett par tusen misstänkta rattfyllerister att ursäkta sin berusning med att de druckit alkohol först efter att ha stannat. Exempelvis för att de varit chockade efter olyckan. Detta har i flera uppmärksammade mål lett till friande dom.

Politiker från samtliga riksdagspartier enades för några år sedan om att det är orimligt och att denna lucka i lagen ska täppas igen. De hänvisade även till Norge där förbud mot eftersupning några timmar efter trafikhändelse har använts framgångsrikt sedan 1959.

Riksdagsman Lars-Axel Nordell (KD) har flera gånger motionerat om att kriminalisera eftersupning. Han berättade nyligen för Drugnews att han känner till personer som haft som metod att ha en flaska liggande i bilen, utifall.

En utredare som tog fram ett lagförslag för två år sedan, men sade samtidigt att lagen inte borde införas. Bland annat för att det skulle strida mot rättsprincipen att det inte i ska vara förbjudet att förstöra bevis mot sig själv.

Flera remissinstanser håller med och nu har även justitieminister Morgan Johansson ändrat uppfattning.
– Om det visar sig att det man gör en utredning och de flesta rättsliga instanser är emot en lag, då måste man lyssna på det, säger han till SVT.

Lars Olov Sjöström, MHF
Lars Olov Sjöström, MHF

Kritik kommer mot att lagförslaget uteblir mot eftersupning.
– Jag är förvånad över att man inte har det politiska modet att ta itu med problemet, vilket partierna lovade före valet. Det här innebär att människor med ett missbruk kan fortsätta att köra bil. Och olycksrisken är 100 gånger större med en onykter förare, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetsansvarig på Motorförarnas helnykterhetsförbund, till Drugnews.

Vad gäller resonemanget om rättssäkerhetsprincip menar Sjöström att det tillämpas ju inte fullt ut, exempelvis vid smitning från en olycksplats, som är straffbart idag.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser