”Medierna fyller på glasen”

Forskning visar att alkoholreklam ökat kraftigt och påverkar folkhälsan. ”Ja, och medierna är nog med fyller nog på glasen”, säger Magnus Jägerskog, IQ, till Drugnews.

Systembolagets dotterbolag IQ har tillsammans med forskare från Karolinska institutet kartlagt alkoholreklamens omfattning i landet och gått igenom studier på dess hälsoeffekter.

Ifjol gjorde rekordsatsade alkoholbranschen på reklam, nära 1,4 miljarder kronor i tryckta medier med flera.

Medieprofilen Calle Schulman, Thomas Mattsson, Expressen, Magnus Jägerskog, IQ, diskutera alkoholreklam o medier.
Medieprofilen Calle Schulman, Thomas Mattsson, Expressen, Magnus Jägerskog, IQ, diskuterade alkoholreklam o medier.

Nya kartläggningen från IQ och KI visar att ungdomar och unga vuxna också nås av reklamen. Vilket är bekymmersamt då genomgång av tidigare studier visar att reklamen påverkar unga till tidigare alkoholdebut och även ökar deras konsumtion. Och forskning tyder på reklamens inverkan även på vuxna befolkningen.

Enligt en Novus-undersökning anser 69 procent att reklamen förskönar, 74 procent att den uppmanar till bruk och 39 procent att den är påträngande. 59 procent anser också att den ökat. Och enligt studien syns alkohol mer även i tv-serier, matprogram och sociala medier.

Källa IQ– Det är oacceptabelt att unga nås av alkoholreklam i den omfattning som sker idag. För mig är det uppenbart att samhället behöver ta ett större ansvar när det gäller alkoholreklam, säger Magnus Jägerskog.

En ny dansk studie visar att det finns tydliga samband mellan reklamen och folkhälsan. Och att omvänt skärpta regler för alkoholregler, begränsad tillgång och höjda alkoholskatter är kostnadseffektivt för att minska problemen.

På ett fullsatt seminarie i Almedalen – där IQ-rapporten presenterades – medverkade journalister om mediernas ansvar. Fler tidningssidor fylls med alkoholreklam, vinprovning görs i tv-kanalernas morgonsoffor, och starkdrycker finns allt mer med i olika dokusåpor och kändisprogram.

Och på tidningslöp sprids köptips som ”Lådvinerna du inte blir bakis av”.
– Det är uppenbart att alkoholreklam ökat och att det säljer, annars skulle branschen inte annonsera. Men det är ju lagliga varor, vi följer etikregler. Vi försöker vara konsekvensneutrala, sade Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen.

Han tycker att det är okey att medier skildrar alkoholen, en naturlig del för många i samhället. Han lägger mer ansvar på konsumenter och individer, men påpekar att det bör finnas en balans i redaktionella innehållet.

– Och så tjänar ni väl stora slantar på alkoholreklamen, sade Calle Schulman, tidigare tv-producent och bloggare, som också deltog.

Schulman producerade skandalsåpan ”Kungen av Tylösand” för några år sedan åt Kanal5. Den byggde på att samla ihop ett gäng ungdomar som fick en massa sprit och sedan visade vad som hände.

– Kanalen tryckte på och ville ha mer. Vi fick avbryta inspelningarna i förtid, de kunde inte dricka mer. Livet blev inte alltid bra för några efteråt. Det är inget jag är stolt över idag, jag är ångerfull, sade han.

– Det är en smutsig bransch, medier vill bara tjäna pengar, sade han efteråt till Drugnews.

Idag har han blivit äldre, gör reklamfilm, men tar inga större alkoholrelaterade uppdrag. Han har kompisar som har egna vinmärken och ”förstår att de tjänar jävligt mycket på det”. Men de talar inte om saken.

Schulman tycker alkohollagen ska skärpas, och att även sociala medier och poddar bör omfattas av tydliga regler. Han blir upprörd över att Konsumentverket har så få utredare som kan behandla anmälningar om överträdelser.

Magnus Jägerskog på IQ oroas över att konsumtion och skador har ökat, och ser samband finns till ökad marknadsföring.
– Medierna bör inte vara med och driva på utvecklingen. Men det finns idag mycket som tyder på att de är med och fyller på glasen, sade han.

Fotnot: Rapporten Fyller reklamen glasen? (pdf-fil, 22 sidor).

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser