Systemet ökade starkt ifjol

Systembolaget tuffar fram på alkoholmarknaden och svenskarnas stöd är stort för monopolet. Försäljningen ökade (+0,1 procent mätt i ren alkohol), intäkterna likaså (+1,2 miljarder kronor). Starksprit ökar, men alkoholfritt ökar mer, visar bokslutet för 2015.

Magdalena Gerger, vd Systembolaget.
Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

VD Magdalena Gerger gläds över såväl fler nöjda kunder och att allmänhetens stöd för detaljhandelsmonopolet fortsatt öka och nu är rekordhögt (drygt 77 procent), enligt Sifos enkät.
– Aldrig tidigare har Systembolagets kunder varit så nöjda, samtidigt som stödet och förtroendet är starkare än någonsin. Jag är väldigt stolt över medarbetarnas fina insatser och förmågan att sälja med stort ansvar, säger hon i en kommentar.

Försäljningen uppgick ifjol till 470,7 miljoner liter och intäkterna ökade till 27,6 miljarder kronor. Ökningen förklaras främst av alkoholskattehöjningen och att kunder väljer något dyrare sorter (s.k. premiumiseringstrend), enligt bokslutet.

– Vi ser att fler kunder köper drycker i lite högre prislägen, och detta gäller främst vin, säger pressekreterare Therese Elmgren till Drugnews.
Efterfrågan på alkoholfritt (+11,9 procent) och ekologiskt fortsätter att öka (främst öl och vin), målet om 10 procent andel ekologiska varor till 2020 är redan på väg att uppnås (9,3 proc ifjol).

 Systemet hade ifjol 121 miljoner kundbesök i butiker och 38 miljoner på webben. Dessa handlade totalt 18, 8 miljoner liter starksprit (+2,2 proc.). Medan starköl landade på 234,4 miljoner liter (+0,1 proc.) och vin 197,5 miljoner liter (-0,1 proc.), det är främst starkvin som minskat (-7,2 proc.). Cider och blanddrycker minskade till 16,9 miljoner liter (-3,3 proc.).
Totalt landade alkoholförsäljningen mätt i ren alkohol på +0,1 procent.
Alkoholfria sortimentet fortsätter öka, ifjol såldes drygt tre miljoner liter (+11,9 proc.)

Systembolaget öppnade fem nya butiker ifjol, har startat fler IT-projekt och har därmed anställt fler. Oro nämns i bokslutskommunikén (pdf-fil, 12 sidor) för ökade sjukskrivningar och pensionskostnader. Men avkastningen på eget kapital är 12 procent, satta målet är 9. Bolagsstämman hålls i april.

Systembolagets roll är att med ansvar (ex. kolla ålder och misstänkt langning) och bra service sälja alkoholdrycker, samtidigt ge kunskap om alkohol och hälsa.

Annonser