Systembolaget i förtroendetoppen

Systembolaget och Sveriges Radio litar svenskarna mest på. I alla fall enligt Förtroendebarometern som presenterades i torsdags i Göteborg.

De hamnar i år båda på 70 procent i förtroendetoppen enligt den mätning som Medieakademin sammanställer tillsammans med Göteborgs universitet och Sifo.

Systembolaget ökade från 65 procent ifjol till 70 och ökar därmed avståndet till närmaste företag i listan, Ikea (61 procent). Systembolaget har lyckats höja allmänhetens stöd för ensamrätten att sälja alkohol de senaste åren till toppnivå, vilket märks i enkäten.

VD Magdalena Gerger är mycket glad för placeringen på förtroendelistan.

Sveriges Radio toppar för sjätte året listan.
– I ett allt mer polariserat Sverige spelar ett oberoende Sveriges Radio, som den trovärdiga guiden inom alla genrer och för hela publiken oavsett var och hur de tar till sig media, en viktigare roll än någonsin. Då är det såklart väldigt glädjande att så många fortfarande anser att vi är det mest trovärdiga företaget i Sverige, säger SR:s vd Cilla Benkö, i en kommentar.

• Dessa toppar förtroendetoppen: Sveriges Radio 70 procent, Systembolaget 70, Sveriges Television 66, Universitet/högskolor 65 och Sjukvården, Ikea, Polisen och Skatteverket på 61 procent, ICA 55 procent.

• De med lägst förtroende: Partier (i allmänhet) och Sverigedemokraterna 15 procent, Aftonbladet 14, Arbetsförmedlingen 13, Feministiskt initiativ 12, Expressen 10 och TV3 9 procent.

Medieakademins förtroendemätningar har gjorts sedan 1997. I årets undersökning gjordes 1200 webb-intervjuer med personer äldre än 15 år.  Länk till rapporten (pdf-fil, 28 sidor).

Annonser