Blåsstudie: hälften druckit före match

Varannan åskådare på AIK:s, Djurgårdens och Hammarbys hemmamatcher har druckit före match. Var tionde besökare var kraftigt berusad, visar studie. Nu går de tre allsvenska lagen ihop i projektet ”Fotboll utan fylla”.

Även om fotbollsarenor anses mer säkra och trygga idag än förr, så orsakar återkommande alkohol otrivsel och bråk. Upplopp, huliganism och något dödsfall i samband med matcher har aktualiserat problemet.

De tre allsvenska klubbarna i Stockholm tillsammans med forskare och IQ-initiativet ska samarbeta för att minska promillenivåerna på läktarna.

I en blåsstudie som STAD (Stockholm förebygger Alkohol- och drogproblem) ifjol gjorde på åtta allsvenska matcher på Tele2Arena och Friends Arena har besökares promillenivå mätts på arenorna. Hos såväl hemmaklack, bortabänk och på familjeläktare.

Var tredje besökare erbjöds slumpmässigt blåsa i en alkomätare. Totalt testades 3 287 personer, varav 83 procent var män. Varannan deltagare hade druckit alkohol före matchen, snittet låg på 0,63 promille alkohol.
Men var tionde som blåste hade i snitt 1,35 promille och var alltså kraftigt berusad. Den som hade högst och släppts in på arenan hade 2,63 promille (!).

– Det finns klart samband mellan alkohol och våld. Nu när vi gjort baslinjestudien så går vi vidare i planeringen. Ett mål måste vara att minska promillenivån och antalet kraftigt berusade på matcherna, sade Johanna Gripenberg, sektionschef på STAD, som presenterade studien vid en pressträff i Tele2 Arena i onsdags.

Mikael Ahlerup, vd AIK Fotboll, höll med och sade att så pass många är höggradigt berusade är både en säkerhetsrisk och påverkar andra besökares upplevelse negativt.

Det ”handlar inte om att torrlägga arenorna”, det ska gå att ta en öl eller två för den som vill, men berusningsnivån måste sänkas, sade flera av projekts partners.

Klubbarna medger att alkoholförsäljning på arenorna även innebär intäkter för klubbarna. Men för mycket alkohol påverkar affärerna negativt.

– Fylla och aggressivitet i alkoholens spår måste vi förebygga. Trygghet är viktigt för besökarna. Bättre miljö lockar mer publik och sponsorer och det gynnar klubbarna även ekonomiskt, sade Henrik Kindlund, vd Hammarby Fotboll.

Han tror på dialog med supportrar och övriga besökare, publikvärdar och samarbete med polis, socialtjänst och arenor. Men att det behövs kombination av både preventiva och repressiva åtgärder för att nå resultat. Exempelvis kunna avvisa berusade besökare.

IQ – Systembolagets dotterbolag – vill verka för en smartare syn på alkohol.
Jag är övertygad om att en förändrad attityd till alkohol i samband med fotboll och färre kraftigt berusade personer på läktaren kommer resultera i en ännu bättre fotbollsupplevelse för fler besökare, sade Juan-Pablo Roa från IQ.

Konkreta åtgärder för att minska arenafylleriet på fotbollsmatcher ska nu utarbetas när man vet hur verkligheten ser ut. STAD har redan börjat utbilda krogpersonal kring arenor i ansvarsfull alkoholservering.

Det är en metod som tidigare minskat våldet i centrala Stockholm och nu ska exporteras till sju länder. Varje investerad krona ger 39 tillbaka i uteblivit våld och sparade polisinsatser, enligt Johanna Gripenberg.

Mikael Berkesand, insatsledare Stockholm
Mikael Berkesand, polis

Mikael Berkesand, regional insatsledare hos polisen, har arbetat länge kring fotbollsarenor och sett en positiv trend med mindre våld.
– Men en konsekvens av blåsstudiens anmärkningsvärda siffror är nog att vi måste ta hand om fler kraftigt berusade före matcherna, sade han till Drugnews efteråt.
Han välkomnar klubbarnas samarbete och hoppas framöver att även insatser mot narkotika på läktare tas med i projektet.

3-årigt projekt

  • D571-Fotbollproj-loggSmallProjektet ”Fotboll utan fylla”, med fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby samt STAD och IQ-initiativet, ska pågå i tre år och är i första hand koncentrerat kring arenor i Stockholm.
  • Men erfarenheterna är tänkt att sedan spridas till andra klubbar och idrotter runt landet.

Annonser