Äntligen alkobommar på gång i hamnar

Regeringen har beslutat ge Trafikverket i uppdrag förbereda införande av nykterhetskontroller i tre till fem hamnar med hjälp av alkobommar. ”Äntligen! Ett stort steg för uppnå nollvisionen i trafiken”, hälsar MHF som drivit på och låtit utveckla tekniken.

Fulla förare är vanligare i hamnområden har studier visat. Efter tragedin 2004 då en ungersk lastbilsförare drack sig berusad på färjan till Trelleborg och sedan hamnade på fel sida vägen och körde ihjäl fem personer, så har frågan än mer fokuserats.

Motorförarnas Helnykterhetsförbund har i flera år lett projekt ta fram ny teknik för att förenkla effektiva kontroller mot rattfylleri. I framgångrika försök i hamnar i Göteborg och Stockholm 2014-2015 fick uppåt 60 000 förare blåsa och efter ett par sekunders analys så lyftes bommen om de var nyktra.

– Vi hittade 278 förare som var alkoholpåverkade och stoppades. Några var så drängfulla att de ramlade ur bilen och kunde orsakat allvarliga olyckor. Vi visade att tekniken fungerade, bilförare ändrade beteende när de visste kontroller fanns där och nykterheten ökade, säger Micke Valier, pressansvarig på MHF, till Drugnews.

Men i november ifjol tog pengarna slut och alkobommarna i Frihamnen i Stockholm stängdes av. Trots visat behov och brett politiskt stöd för att permanenta verksamheten och bygga ut den runt landet. En utredning från Trafikverket ifrågasatte samtidigt bommarnas effektivitet.

Regeringen har varit pressad från såväl trafikutskottet i riksdagen, som tidigare ministrar och nuvarande inrikesminister Anders Ygeman, som har stött projektet. Även åkeribranschen stöder alkobommar.

I torsdags beslutade så regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att föreslå tre till fem hamnar för alkobommar, ta fram finansiering och tidplan och förbereda upphandling för anläggningar för nykterhetskontrollerna. Senaste 31 oktober ska uppdraget redovisas.

Anna Johansson. Foto: Kristian Pohl
Anna Johansson. Foto: Kristian Pohl

Årligen dör minst 50 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor.
– Arbetet för nykterhet på vägarna är en förutsättning för att komma närmre nollvisionen. Alkobommarna kommer även att bidra till att skapa ordning och reda på vägarna, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i en kommentar.

På MHF firas beslutet med kaffe och vetelängd. Folkrörelsen har i sitt förslag pekat ut 16 hamnar i landet som möjliga för kontroller, vilket lämnades till regeringen nyligen.

Micke Valier, MHF
Micke Valier. Foto: MHF

– Beslutet idag är jättebra, vi är positiva. Även om vi tappat ett år i fart. Nu börjar loppet mot att få bommar i fler hamnar. Och vi kan på några minuter få igång bommarna i Frihamnen igen om vi få klartecken, säger Micke Valier på MHF.

MHF åker just nu runt i södra Sverige och visar upp tekniken med de helautomatiska alkobommar. Efter blåsning mäts utandningsluften digitalt och svaret på promillenivå kommer direkt. Organisationen menar att det finns bredare användning av tekniken på exempelvis flygplatser, energibolag, större företag, försvarsindustrier, sjukhus och andra arbetsplatser där man måste vara nykter.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser