Fina priser för IOGT-NTO-kampanjer

WASHINGTON Nyligen fick IOGT-NTO-rörelsens kampanjer Vit Jul och valkampanjen Alkoholstör fina priser i internationella tävlingen ”The Goldie Awards” för politiska kampanjer.

Både Vit Jul och Alkoholstör har tagits fram av pr-byrån Reform Act. Vinnarna i tävlingen utsågs av en branschjury.

Vit Jul är en kampanj som i nio år hittills mobiliserar för att tänka på barnen och inte låta alkohol ta över julfirandet. Förra julen skrev rekordmånga på, över 30 000 personer, för att fira en nykter jul.

Lisa Greve. Ansvarig för Vit Jul-kampanjen
Lisa Greve. Ansvarig för Vit Jul-kampanjen

Nu har kampanjen fått amerikansk utmärkelsen Goldies för sin lyckade kampanj i kategorin ”Overall Campaign Excellence” i tv-videoklassen för filmen ”Bakom Selfien”.
– Våra ideella har ett enormt engagemang och lägger en stor del av sin tid på den här kampanjen, så att få den här typen av bekräftelse och erkännande för Vit jul känns fantastiskt, säger Lisa Greve, projektledare för kampanjen, i en kommentar.

Kampanjen Alkoholstör är från 2014 och riktades till alla som kandiderade till riksdagen och fick redovisa inställning i aktuella alkoholfrågor, exempelvis om reklam. Alkoholstör – med en film och en jättefisk – vann i två kategorier i Goldie Awards, bland annat humorklassen.

Den kampanjen vann ifjol även två priser i en annan internationell tävling, Pollie Award.

Annonser