Så ska alkoglassen stoppas

Glassen Nice ser ut som vanlig isglass, men innehåller 5 procent alkohol, som en starköl. Nu tillsätter regeringen en snabbutredning för att täppa till kryphålet i alkohollagen och stoppa försäljning i matbutiker.

Regeringen tillsätter nu rådman Ingeborg Simonsson (bl a tidigare expert i utredning om alkoholpolitik i EU-perspektiv) att lämna förslag om reglering av alkoholhaltiga preparat i fast och annan form än drycker.

– Det är uppenbart att man vänder sig till barn och unga i första hand, och det är just barn och unga som vår modell starkast uttrycker att vi ska skydda med alkoholpolitiken, säger folkhälsominister Gabriel Wikström till Dagens Nyheter.

Mojito-variant på alkoglass i Mathem.
Mojito-variant av alkoglass hos Mathem.

I ett år har alkoglassen Nice sålts i matbutiker, såsom Ica och nätbutiken Mathem. Med smaker som Margarita, Pina Colada, Mojito och Strawberry Daiquiri påminner den mer om en alkoläsk eller drink.

Fem procent alkohol glass är inte mycket, men den kan ju smältas ner i glaset och blir en drink. Och fungera som reklam för alkohol.

Efter växande kritik så har några butiker infört 18-års åldersgräns. Flera ICA-butiker har helt tagit bort den. IOGT-NTO startade i somras en namninsamling som över 3 800 skrivit under för att få bort glassen från handeln.

Regeringen har lyssnat på kritiken om att alkoholnormen stärks och alkohol marknadsförs på nya påhittiga sätt – och även med färgglad glass som associeras till barn och unga.

Gabriel Wikström uttryckte upprördhet i Almedalen i somras och hade hoppats att Folkhälsomyndigheten skulle kunna stoppa glassen. Men myndigheten fann att då alkoglassen inte är dryck, så behövs en lagändring för att stoppa den.

– Denna lucka i lagen med alkohol i nya produkter, såsom fast form, som vänder sig till unga, hoppas vi att utredaren kan föreslå hur man kan täppa till. Hon ska lämna sina förslag 1 juni nästa år, säger Lina Glans, politiskt sakkunnig på Socialdepartementet, till Drugnews.

Utredaren ska även analysera om alkohollagen behöver förtydligas för att reglera reklam av alkohol som exploderas, särskilt på sociala medier. För att skydda barn att exponeras för denna nya typ av marknadsföring. Den utredningen ska vara klar senast 31 december 2017.

En orsak till att reglera alkoholglassen är även att Sveriges undantag i EU om Systembolagets ensamrätt kan hotas om en ny försäljningskanal av alkoholpreparat accepteras.

• Skulle alkoglassen istället kunna säljas i Systembutikerna?
– Inte aktuellt idag. Vi har inte än fått sådana önskemål, vare sig från kunder eller branschen. Vi säljer alkoholdrycker, inte i fast form. Vi välkomnar att en utredning nu tillsätts, säger Lennart Agén, presschef på systembolaget, till Drugnews.

Fotnot: Kommittédirektivet: Alkoholhaltiga preparat avsedda för förtäring och vissa marknadsföringsfrågor (pdf 205 kB) (pdf-fil, 14 sidor).

Annonser