Spritbussar smugglar tonvis – nu rättegång

Varje vecka fraktar ett tjugotal bussar olagligt in uppåt 300 ton alkohol från Nordtyskland som säljs till vuxna och ungdomar. Trots insatser från tull och polis fortsätter trafiken. I tisdags inleddes rättegång mot 19 personer som åtalats i hittills största spritbusshärvan.

Enligt uppgifter till SVT har staten senaste åtta åren missat 300 miljoner kronor i utebliven alkoholskatt, dvs. över två miljarder. Några av bussarna drar in uppåt 25 miljoner per år i ren vinst.

Oseriösa bussbolag ordnar ”shoppingresor” till gränsbutiker i Tyskland och lastar dem fulla med EU-billig alkohol. Över svenska gränsen tar de med låtsasresenärer för att kunna motivera enorma mängderna alkohol till ”privat bruk” för tullen. Men sedan rullar bussarna vidare på E6:an längs västkusten och E4:an norrut och stannar vid rastplatser där skåpbilar och privatbilar väntar, lastar över och kör vidare till beställare på olika håll i Mellansverige.

– Det är rullande Systembolag som kör in olaglig alkohol vilken även når unga människor och ställer till det för dem. Jag vill stoppa den här verksamheten, säger Joakim Stenman, tidigare ungdomspolis i Östergötland.
Numer är han nationell samordnare för polisen i ett myndighetssamarbete mot spritbussarna.

Vid omlastningscentraler i Östergötland har polisen filmat hur bussarna snabbt töms. Nu har bevis samlats mot ett bussbolag och 19 personer, inklusive en 50-årig misstänkt huvudman och nio ”målvakter”, åtalats i Linköping. ”Vi ordnar shoppingresor, inte någon smuggling”, menar ägaren.

Joakim Stenman, Östgötapolisen. Foto: Drugnews
Joakim Stenman. Foto: Drugnews

En rättegång i tingsrätten inleds på tisdag.
– En viktig rättegång som kan bli prejudicerande inför framtiden. Vi får se om det kan bidra till att hejda smugglingen. Men jag är optimistisk, absolut, säger Joakim Stenman till Drugnews.

Men trots stundande rättegång så har bussbolaget fortsatt med smuggeltrafiken. Stenman tror det är för mycket pengar för att kunna sluta.

Enligt tullen så finns det kanske ett tjugotal bussbolag som smugglar in sprit, vin och öl året runt i landet och ett par tusen personer som för några hundra kronor per resa agerar passagerare. De är ofta bidragstagare och sjukpensionärer som bussbolagen utnyttjar.

Senaste året har tull, polis, skatteverket och ekomyndigheten på regeringsuppdrag inlett samarbete Bus stop med att kartlägga och försöka stoppa spritbusstrafiken. I maj gjordes en samordnad razzia i Skåne då 20 bussar kontrollerades och uppåt 30 personer frihetsberövades och över 40 000 liter alkohol beslagtogs.

– Det blev fullt i arresterna och vi fick transportera folk långa sträckor vilket krävde stora resurser. Skulle man göra dessa insatser varje vecka skulle rättsapparaten haverera, säger Lars Bäckström, chef vid tullen i Malmö, till SVT Öst.

I en delrapport som nyligen lämnades till regeringen uppges att insatserna inte varit tillräckligt förebyggande. Det skulle kräva mer personella resurser för att kontrollera varje buss, det räcker inte med enstaka insatser och det kan behövas en lagändring.

– Vi har inte nått effekt ännu att trafiken har dämpats – och då är det ju egentligen facit. För har vi inte lyckats dämpa och helst få bort trafiken då är det ju otillräckligt, självklart, säger Lars Bäckström.

Tullen får numer väga de överlastade alkoholbussar och bötfälla dem för övervikt och har även i några domar lyckats straffa chaufförer att betala strafftillägg för alkohol som ingen passagerare vid kontroll vill kännas vid. Även ett bussbolag har dömts att betala 2,5 miljoner i alkoholskatt och strafftillägg för sådan alkohol.

Men det finns även åtalade i busshärvor som friats av domstolar då beviskraven är starka. Och det bedöms olika vad som är försvarbar mängd för personligt bruk.

Finn Bengtsson
Finn Bengtsson

Riksdagsman Finn Bengtsson (M) från Östergötland har tillsammans med en kollega engagerat sig i frågan. De föreslår i en motion straffansvar för chaufförer och bussbolag som kör svart ”herrelös” alkohol. Och även en översyn över hur många liter alkohol ”eget bruk” egentligen ska omfatta.

– Blir det inte fällande domar i Linköpingsmålet, så måste vi gå vidare med lagskärpning. Om man fyller en buss full med sprit, som inte kan motiveras, och riskerar hamna hos ungdomar, så måste det gå beivra. Det här handlar om organiserad smuggling som måste stoppas, säger Finn Bengtsson till Drugnews.

De har tidigare lämnat förlag om skärpta lagar till förra regeringen och nu även haft samtal med justitieminister Morgan Johansson (S).

Det är ofta de stora skatteskillnaderna på alkohol inom EU driver på införseln. Finn Bengtsson menar att om vi ska ha ett alkoholmonopol med hänvisning till folkhälsa, så måste det värnas.

– Men då får alkoholskatten inte höjas varje årsskifte som regeringarna gjort senare år, det lockar till ökad smuggling om diskrepansen är alltför stor, säger han.

Sune Rydén, nationell alkohol- o tobaksexpert
Sune Rydén

Alkoholexperten på Tullverket Sune Rydén tror att det behövs flera angreppssätt för att få bukt med spritbussar och smuggling. Bland annat utökad kontrollpersonal, dra in trafiktillstånd för bussbolag och beslagta fordon.

Men lägre skatter på alkohol tror han inte på.
– Det skulle kräva kraftiga skattesänkningar vilket är politiskt otänkbart, och unga skulle fortfarande utgöra en marknad. Dessutom visar prisskillnader på bara några kronor per kilo på varor som ris och olja att det blir organiserad införsel vid svensk-norska gränsen, säger han till Drugnews.

Samverkande myndigheter ska senast 1 oktober 2017 till regeringen slutredovisa uppdraget om kartläggning av spritbussar och hur arbetet mot illegal hantering av punktskattepliktiga varor kan förbättras.

Annonser