Korv och kaffe vill fotbollspubliken ha – inte sprit

Allsvenskan hade premiär i påskhelgen. För åskådarna är korv och kaffe viktigaste förtäring när de går på fotboll – inte alkohol, visar en enkät från IQ och Novus.

Förra säsongen besökte nära 2,2 miljoner åskådare de allsvenska arenorna. Nu måste arrangörerna se till att det finns korv och kaffe där så att det räcker – dessa toppar nämligen listan över viktigaste förtäring när det är fotboll på gång.
Det visar en ny undersökning av Novus på uppdrag av Systembolagets dotterbolag IQ.

Drygt 1000 invånare i Stockholm, Göteborg och Malmö tillfrågades i mars inför allsvenska premiären om viktigaste förtäringen på arenorna.

Viktigast är att det finns korv (47 procent) och kaffe (44 procent), följt av läsk (21 procent). Var femte (21 proc.) tycker det är viktigt att starköl säljs i samband med matcher, medan endast någon procent efterfrågar vin och sprit, enligt undersökningen.

Alkohol mindre viktigt för allsvenska fotbollspubliken. Foto: Matthew Wilkinson /Flickr CC BY 2.0

Bara tio procent tycker det är viktigt eller ganska viktigt att dricka alkohol vid besök på allsvenska matcher. Medan tre av fyra (76 procent) anser det inte är viktigt. Svaren växlar något beroende på bostadsort och kön – för män (14 proc.) i enkäten är alkohol mer viktigt än för kvinnor (5 proc.), i Stockholm är det fler som vill ha starköl än i Göteborg.

IQ – som verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol – arbetar sedan 2016 med satsningen ”Fotboll utan fylla” för att minska andelen kraftigt berusade åskådare på matcher. Detta tillsammans med stockholmsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby och arenor, restauratörer, polisen och forskare på Stad.

Resultaten hittills i Stockholm är anmärkningsvärda på den korta tiden. Det verkar som att man kommit en bra bit med att försöka förändra synen på alkohol i samband med fotboll:
Andelen kraftigt berusade personer i samband med matcher har minskat 40 procent och fler berusade stoppas i entréerna till arenorna och fler nekas köpa alkohol där inne.

Karin Hagman Foto: Drugnews

– Nu har precis en ny säsong av allsvenskan startat och vi jobbar vidare för att ytterligare minska andelen kraftigt berusade personer på fotboll. Jag är helt övertygad om att färre kraftigt berusade personer på fotboll bidrar till ännu bättre stämning och att fler personer vill gå på fotboll, säger Karin Hagman, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

Hela 92 procent av i undersökningen tycker det är bra att allsvenska klubbarna jobbar för att minska fylleriet bland fotbollspubliken. Avsikten är att sprida metoden vidare till fler klubbar och arenor i landet och även till fler idrotter.

Webbenkäten besvarades i mars av 1034 personer, rekryterade slumpvis, deltog 613 boende i Stockholm, 270 i Göteborg och 191 i Malmö.
Mer projektet Fotboll utan Fylla

3-årigt projekt

  • D571-Fotbollproj-loggSmallProjektet ”Fotboll utan fylla”, med fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby samt STAD och IQ-initiativet, ska pågå i tre år och är i första hand koncentrerat kring arenor i Stockholm.
  • Men erfarenheterna är tänkt att sedan spridas till andra klubbar och idrotter runt landet.

Annonser