Beslut skjuts upp om gårdsförsäljning

Socialutskottets förslag att öppna för gårdsförsäljning av alkohol diskuterades i riksdagen i torsdags. Själva beslutet skjuts dock upp till 2 maj. ”Det finns majoritet för en gårdsförsäljning, tyvärr”, säger Karin Rågsjö (V) till Drugnews.

Landsbygdsutveckling eller folkhälsohot? Foto: Drugnews

Debatten var stundtals het om förslaget att riksdagen ska uppdra till regeringen att verka för gårdsförsäljning, med tillägget: ”under förutsättning att Systembolagets detaljhandelsmonopol kan upprätthållas”.

De borgerliga partierna och Sverigedemokraterna har majoritet för förslaget, även om enskilda ledamöter (ex Liberalernas Barbro Westerholm) flaggat för att de kommer rösta med de rödgröna som säger nej till gårdsförsäljning.

Hans Hoff (S) underströk att gårdsförsäljning i sig nog inte skulle öka konsumtionen nämnvärt, men att det i förlängningen kan leda till att Systemets monopol försvinner.
– Ett ja till gårdsförsäljning innebär att den svenska alkoholpolitiken avskaffas, sade han.

Han hänvisade till forskning visar att utan alkoholmonopol så ökar konsumtion och alkoholrelaterade dödsfall, misshandel, rattfyllerier, självmord och sjukdomar. Och fler barn måste växa upp med föräldrar som missbrukar.
– Det är inte svenska vingårdars eventuella försäljning som utgör problemet. Problemet är avskaffandet av det viktigaste alkoholpolitiska verktyg vi har: det svenska alkoholmonopolet, sa han.

De borgerliga ledamöterna i debatten underströk alla att de vill behålla Systembolagets monopol. Men vill utreda om det går att kombinera med att sälja lokalt tillverkat öl, vin och cider.
Kristina Yngwe (C) hänvisade till att whiskyindustrin i Skottland ger många arbetstillfällen på landsbygden. Och att Finland ju har gårdar som får sälja bär- och fruktviner, och ändå låter EU dem ha kvar sitt alkoholmonopol.

Bengt Eliasson (L) betonade att det inte handlar om luckra upp svenska restriktiva alkoholpolitiken.
– Den ska även i framtiden ligga fast. Det handlar istället om företagsamhet, besöksnäring och helhetsupplevelser, sa han.

Emma Henriksson (KD)

Emma Henriksson (KD), ordförande i socialutskottet, hade knepigt förklara partiets svängning från tidigare nej till ja om gårdshandel av alkohol.
Alliansregeringen och hennes partivänner på socialdepartementet lät utreda frågan två gånger och kom fram till att det inte går kombinera gårdsförsäljning med att behålla Systembolaget, (Sverige fick undantag av EU att behålla monopolet av folkhälsoskäl). Det skulle anses gynna inhemska dryckestillverkare och diskriminera utländska.

– Varför ska man då utreda det en gång till? Har vi inte bottnat så mycket som det går i detta? Men samtidigt vet vi att saker och ting förändras. Om det nu skulle finnas möjlighet att förena dessa två saker menar vi att det kan vara värt att testa den vägen, sa Henriksson.

Karin Rågsjö (V)

Karin Rågsjö (V) – ledamot i socialutskottet – tyckte efteråt att det var mer näringsintressen än socialpolitiska hänsyn som kom till uttryck.
– Det är alkoholpopulism. Alla säger de vill behålla Systembolaget, men det går ju inte har tidigare utredningar kommit fram till, det handlar om vad EU säger. Jag litar inte alls på M och SD, men är förvånad över att Kristdemokrater och Liberaler hoppat på förslaget, säger hon till Drugnews.

Hon tillägger att ”bakom detta lurar marknaden som gärna vill se alkohol på ICA”.
– Men det finns majoritet för förslaget och kommer att gå igenom, tyvärr. Få ledamöter står på egna ben och byter sida. Det blir en tredje utredning så småningom. Slöseri med skattepengar, säger hon.

Dryckesbranschen, LRF och vinbönder har liksom regionala politiker lobbat för att gårdsförsäljning ska tillåtas i Sverige. Landsbygdsutveckling, turistnäring och arbetstillfällen är återkommande argument.

Samtidigt har motståndarsidan agerat. Med insändare och möten. Några i Systembolagets styrelse sa på en alkoholpolitisk träff i veckan att digitala arenor och gårdsförsäljning är de stora utmaningarna i närtid mot monopolet.

I höstas skrev Systembolagets vd Magdalena Gerger öppet brev till Sveriges riksdagsledamöter och varnade för att monopolet hotas om de röstar för gårdsförsäljning. Ska alkohol säljas med privat intresse eller med omsorg om folkhälsan? System-annonser spreds i 50-talet lokaltidningar ”Hur mycket kostar en flaska vin på en gård i Skåne? Lika mycket som hela Systembolaget”. (Annonserna kostade cirka en miljon kronor).

Några reagerade mot att statligt företag försöker påverka politiker och använder intäkter till att annonsera mot politiska förslag.

Förra veckan skickade nykterhetsorganisationen Blåbandet vykort till alliansen och SD:s ledamöter med budskapet ”Rädda Systembolaget!”.

På onsdag är det omröstning om gårdsförsäljning i riksdagen – då vet vi hur påverkan och argument landat.

Annonser