Big Marijuana sätter vinst före folkhälsa

Sedan småbarn förgiftats av ätbar marijuana infördes nyligen ett förbud i delstaten Washington för cannabisindustrin att tillverka färgglada produkter (ex. klubbor och godisbjörnar) som kan lura barn. Men regeln lyftes genast bort när branschen protesterade. Så går det när ”Big Marijuanas” vinstintresse styr, menar Staffan Hübinette.

Cannabisindustrin utvecklar nu nya produkter i och med att cannabis har legaliserats i flera av USA:s delstater. Det är mat, drycker, chokladkakor och godis i olika former, gärna färgglada. Allt för att öka konsumtionen och därmed försäljning och vinst.

Efter att allt fler barn hamnat på akuten när de har ätit pappas eller mammas cannabisgodis och människor reagerat skärpte myndigheterna i delstaten Washington reglerna den 3 oktober och förbjöd färgglatt cannabisgodis som appellerar till barn.

Washington State Liquor and Cannabis Board skrev: ”Produkter som innehåller marijuana och som är speciellt attraktiva för barn är förbjudna. Produkter såsom, men inte begränsade till, gummibjörnar, klubbor, sockervadd eller färgglada produkter, är förbjudna.”
Förbudet skulle träda i kraft 1 januari 2019.

Men cannabisindustrin reagerade omedelbart och protesterade kraftigt. En vecka senare, den 12 oktober, återkallade myndigheterna beslutet.

Enligt branschtidningen Marijuana Business Daily återkallades beslutet med omedelbar verkan, vilket annars hade stoppat produktionen av godis innehållande marijuana. Producenterna oroade sig för att förlora försäljningen av ett stort antal produkter, men kunde nu dra en suck av lättnad.

Istället för det förbud som upphävdes kommer nu cannabisindustrin själva vara med och utforma reglerna för hur de här produkterna ska tillverkas.

Följande organisationer kommer ingå i den kommitté som ska föreslå regler: Cannabis Alliance, Cannabis Organization of Retail Establishments (CORE) och Washington CannaBusiness Association.

I och med legaliseringen av cannabis i några delstater i USA har en ny industri växt fram, Big Marijuana. Den är självfallet mest bara intresserad av att tjäna pengar. Mycket pengar. Ingen bör bli förvånad av att folkhälsoargument står sig slätt när de kommer i konflikt med Big Marijuanas intressen.

Inte ens barns behov av skydd från skadliga produkter håller som argument när ”Big M” oroas över förlorad försäljning.

Etiketter:

Annonser