Ministern beredd strypa spelreklamen

Andelen svenskar med allvarliga spelproblem har ökat, särskilt stor är ökningen bland kvinnor. Spelreklamen har ökat i mängd och blivit aggressivare. Regeringen anser att spelbranschens egna riktlinjer inte räcker och är beredd att skärpa lagen mot reklam.

För drygt ett decennie sedan var nära 23 700 svenskar spelmissbrukare, idag har antalet stigit till 45 000. Enligt Folkhälsomyndighetens nya kartläggning har cirka fyra procent av invånarna mellan 16-87 år spelproblem, förhöjd eller viss risk för spelproblem (ca 326 000 personer), tidigare var gruppen något större med sex procent.

Men de med allvarliga spelmissbruk har ökat och särskilt andelen kvinnor som idag ökat till 64 procent, från tidigare 15 procent.
– Även om andelen med spelproblem har minskat generellt i befolkningen är det oroande att fler personer har allvarliga spelproblem och att vi ser en ökning bland kvinnor, säger utredaren Ulla Romild vid Folkhälsomyndigheten i en kommentar.
Spelproblem drabbar även spelarens anhöriga och andra närstående. Enligt studien Swelogs så har dessa ökat från åtta till tio procent i landet, vilket motsvarar cirka 762 000 människor.

Utredaren Romild tror att ökad andel med spelproblem delvis kan bero på en expanderande spelbransch. Online-spel har utvecklats tekniskt och spel är mer tillgängliga via mobiltelefoner och appar.

En ny spellag trädde i kraft vid nyår där alla spelbolag måste ha licens och betala vinstskatt för att få vara verksamma på svenska marknaden. Spelreklam måste vara måttfull. Men den har ökat i omfång och blivit allt mer påträngande, anser många.

Vilket gör det svårt för personer med spelproblem som vill dra ner sitt spelande.

Flera spelbolag har anmälts av Konsumentverket för att ha alltför aggressiv reklam. Och andra för att inte respektera spelare som anmält sig till spelpaus.se, utan ändå fortsätter skicka erbjudande om frispel och annat till dessa.

Kritiken mot spelbranschen har varit hård och civilminister Ardalan Shekarabi (S) kallade bolagen till ett möte om läget. De fick tid till mars månads utgång för att föreslå egna riktlinjer för ”märkbar förändring” av reklamen, både att minska i mängd och bli mindre aggressiv.

Spelbranschen presenterade riktlinjer* förra veckan, men civilministern var inte imponerad och tror inte de kommer leda till märkbar förbättring.

Därför överväger regeringen nu att skärpa lagen mot marknadsföring av spel.
För idag kan du inte titta på tv, inte röra dig i det offentliga rummet, inte besöka sociala medier, utan att utsättas för väldigt aggressiv spelreklam. Och det måste vi begränsa, sa Ardalan Shekarabi i SVT Agenda i söndags kväll (slutet av program).

Han betonar att ”vi måste skydda utsatta grupper, det måste stå i fokus, folkhälsan” med vidare skyddsbestämmelser. Ett alternativ om det inte räcker är annars att i sista hand helt förbjuda spelreklam.

En plan från regeringen är tänkt presenteras före sommaren.

• Fotnot: Enligt spelbranschens egna riktlinjer (pdf-fil, 7 sidor) från 1 april ska marknadsföring bland annat: vara vederhäftig och inte vilseledande; inte utlova garanterad vinst; måttfullhet iakttagas och inte vara påträngande; inte riktas och utformas särskilt till unga under 18 år; ha information om spelrelaterade problem; inte upplevas att det går spela anonymt eller utan registrering.

Tema: Spelproblem

1 januari 2019, infördes ny spellag och gamla spelmonopolet försvann. En avreglerad marknad, men där aktörer måste ha licens, betala skatt, och följa vissa regler för att ”en sund och säker spelmarknad” sköts. Spelinspektionen ska bevaka konsumenters intressen och att lotterier, kasinospel och annan spelverksamhet följer lagen.

Uppåt 170 000 svenskar är spelberoende. Ett problem som många liknar vid substansmissbruk.• Besök sidan Spelprevention. Landets första professur om spelberoende har inrättats vid Lunds Universitet.
”Målet för samhällets insatser mot spelberoende är att minska skadeverkningarna av överdrivet spelande.”
Bild: Skärmdump från Svenska Spel

Läs mer

Annonser