Utredning om begränsa spelreklam

Regeringen tillsätter utredning om införa fler begränsningar av aggressiv spelreklam, både om innehåll och räckvidd. Exempelvis kan marknadsföring av ”farligare spel som nätkasinon” komma att stoppas. Kändisreklam för miljarder kronor satsas numer för att hitta nya grupper spelare, även utanför sportvärlden.

I nya spellagen från årsskiftet – där spelbolag måste söka licens för att få verka i Sverige – finns också kravet att reklamen ska vara måttfull. Men påträngande reklam har fortsatt riktas mot konsumenterna. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) uppmanade därför spelbranschen att snabbt ta fram egna åtgärder för hur den aggressiva reklamen ska förhindras.

Men han anser inte branschens egna förslag som lämnades i slutet av mars räcker. Nu går därför regeringen vidare och tillsätter en utredning.

Ardalan Shekarabi. Foto: Kristian Pohl/ Regeringskansliet

– De åtgärder branschen presenterade för mig innehöll bra delar, men var långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med situationen. Nu vidtar regeringen ytterligare åtgärder för att få bort den aggressiva spelreklamen. Det handlar om att skydda Sveriges konsumenter, säger civilminister Ardalan Shekarabi i en kommentar.

Vid ett pressmöte på onsdagen berättade han att regeringen på torsdag fattar beslut att uppdra till Spelmarknadsutredningen att till senast 1 oktober 2020 ta fram förslag för att ytterligare begränsa spelreklamen.
– Vi tar nu nästa steg och vi utesluter inga alternativ, säger han.

Utredare ska överväga bland annat om särskild måttfullhet bör införas, såsom för alkoholreklam. Även begränsningar i reklamen om exempelvis bonusar, jackpottar och gratisspel ska ses över, liksom utifall information om hur liten chansen är att vinna ska anges, (dvs. sannolikhet för vinst).

Shekarabi nämner även att åtgärder som särskilda begränsningar av reklam för farligare spel, typ nätkasinon, och begränsa marknadsföring vid livesändningar av sportevenemang bör utredas. Men även se över konsekvenserna av att helt eller delvis förbjuda spelreklam, som civilministern hittills kallat ett ” sistahandsalternativ”.

– Svenska staten är efter flera år tillbaka och har återtagit kontroll över spelmarknaden och ska skydda konsumenter. Då kan vi inte samtidigt tillåta en ökad aggressiv spelreklam. Det gäller folkhälsan och sätta konsumenter i fokus, sa Ardalan Shekarabi vid pressträffen.

Hittills i år har över 30 000 personer registrerat sig och själva stängt av sig via nya webbsidan Spelpaus.se för att inte hamna i svårt spelberoende. En studie från Folkhälsomyndigheten visade nyligen att färre svenskar spelar, men att antalet personer med allvarliga spelproblem har ökat kraftigt från 31 000 till 45 000 personer. Ökningen är störst bland kvinnor, som tidigare var en liten del av spelberoende. Nu är de 65 procent av gruppen, enligt studien.

Samtidigt har spelreklamen fortsatt öka, är idag den största och omsatte ifjol nära 7,5 miljarder kronor, en fördubbling på två år enligt Kantar Sifo. Och det är casinoreklam som är största andelen och har fortsatt öka efter spelmarknaden avreglerats 1 januari.

Och kändisar och profiler hyrs in och gör reklam för casinospel och betting inte bara i idrottsvärlden, utan numer även inom kultur och nöjesvärlden, rapporterar SVT Kultur.

– Man vill nå kvinnor och andra grupper som inte är så intresserade av sport, säger Sara Rosengren, professor i marknadsföring, till SVT.

Tema: Spelproblem

1 januari 2019, infördes ny spellag och gamla spelmonopolet försvann. En avreglerad marknad, men där aktörer måste ha licens, betala skatt, och följa vissa regler för att ”en sund och säker spelmarknad” sköts. Spelinspektionen ska bevaka konsumenters intressen och att lotterier, kasinospel och annan spelverksamhet följer lagen.

Uppåt 170 000 svenskar är spelberoende. Ett problem som många liknar vid substansmissbruk.• Besök sidan Spelprevention. Landets första professur om spelberoende har inrättats vid Lunds Universitet.
”Målet för samhällets insatser mot spelberoende är att minska skadeverkningarna av överdrivet spelande.”
Bild: Skärmdump från Svenska Spel

Läs mer

Annonser