Lobbyister vill normalisera cannabis

LOS ANGELES Starka marknadskrafter lobbar för att cannabis ska synas i tv-serier och film och försöker normalisera drogen i populärkulturen. I Kalifornien värderas cannabis-marknaden till uppåt 70 miljarder kronor. Gröna vågen rullar på och drogen syns även alltmer även i svenska filmer.

I årtionden har cannabis smugits in i amerikanska filmer och reklam och har även en egen genre, ”stonerfilm”. Lobbyister och cannabisföretag sitter i ett högt hus i Los Angeles, Green Street, och vill driva på utvecklingen.
– Vi vill att cannabis ska betraktas som ett fint vin och utvecklingen rör sig ditåt, säger Jessica Olson, som sköter ett cannabisföretag i Los Angeles, till SVT Kultur.

Hollywood viktigt påverka för cannabislobbyister. Skärmdump SVT Kultur

Målet är att normalisera drogen. I Kalifornien legaliserades cannabis ifjol även för nöjesbruk, men ett problem är att cannabis är narkotikaklassat på federal nivå. Det försvårar från att göra reklam för varumärken av drogen i film och tv.

Lösningen heter istället opinionsbildning. Cannabisentreprenörer lobbar för en ”normalisering av industrin”. Där spelar Hollywood en viktig roll. Cannabis produktplaceras i filmer och tv-serier – hur ofta tänds inte en joint i de mest oväntade filmsekvenser? Ingen slump.

Men branschen försöker även påverka kultureliten. På Oscarsgalan tidigare i år fick alla deltagare ”goodiebags” med ”medicinsk cannabis” med sig hem. Det blir mer autentiskt om Hollywood-världen ”omfamnar cannabis” på ett mer personligt plan, resonerar lobbyisten Jessica Olson.

Flera filmstjärnor har startat egna varumärken, en ny guldrusch stundar hoppas cannabis-entreprenörerna på. Några film- och musikkändisar som hoppat på vågen är Seth Rogen, Snoop Dogg, Francis Ford Coppola, Whoopie Goldberg, Martha Stewart och Jennifer Lewis.

Det finns starka ekonomiska intressen bakom när drogen poppar upp i amerikansk populärkultur. En miljardmarknad bara i reklam och marknadsföring.
– Det som hänt nu med kommersialiseringen i USA är att det finns lobbyister som ger en väldigt romantiserad bild av cannabis, säger Ulrik Tylö, producent på Edit, till SVT-Kultur.

Även i svenska tv syns cannabis oftare än tidigare. Drogen används plötsligt i filmer av människor i alla åldrar och i olika samhällsklasser, såväl i ungdomsserier som familjeprogram. Och skildras inte längre bara i socialreportage och program om ungdomskultur, konstaterar SVT Kulturnyheterna.

Joint röks i tv-serien Boys.

I tv-serier som Bonusfamiljen (2019) och Boys (2016) röks det på i oväntade situationer.
– Vi ville varken göra något moraliserande kring det och inte heller överromantisera det, utan skildra det som vi upplever att det brukas och kanske även missbrukas, säger Robert Andersson, manusförfattare i Boys, till SVT.

Han tror droganvändning har blivit mer utbrett, både bland unga och upp i åldrarna, och att då är det lättare att skildra det.
– Och eftersom det är så oerhört accepterat i USA och skildras så mycket i amerikanska serier, så ökar det kanske acceptansen för att skildra det i Sverige, resonerar han.

Men det går även se skillnader på hur cannabis skildras i USA – där det är tillåtet i flera delstater – och i Sverige där det är förbjudet.
– Det har nog överromantiserats och inte visats så mycket av negativa sidorna i USA. Istället har man normaliserat det. Och i Sverige kanske det kommer bli vanligare i tv-serier, det blir inte ovanligare i alla fall, säger Robert Andersson.

Två som undrar ”varför det varit så svårt att tala om drogen i Sverige när så många använder den” är Amie Bramme Sey och Fanna Ndow Norrby. De har gjort en resa i Kalifornien och i SVT-Edit-dokumentären Cannabusiness intervjuar de drogentreprenörer och undersöker nya miljardindustrin ett år efter legaliseringen i Kalifornien.
Det verkar saknas en politisk vilja i Sverige att nyansera cannabisdebatten, trots att normer är på väg att ändras även här, menar de.
• SVT Play: Cannabusiness – en roadtrip i USA:s cannabisbälte (50 minuter).

Annonser