Mathem säljstoppar alkoglass efter anmälan

[UPPDAT] Efter anmälan från Ungdomens Nykterhetsförbund mot matleverantören Mathem så slutar matdistributören att sälja alkoglass, vilket bryter mot lagen. ”Vi ber om ursäkt”, uppger Mathem för Drugnews.

Anmälan till tillståndsenheten i Stockholm gjordes förra veckan av UNF och IOGT-NTO om att Mathem bryter mot alkohollagen, som från 1 juli förbjuder andra än Systembolaget att sälja alkoglass och andra alkoholliknande produkter över 2,25 volymprocent (undantag folköl och förtäring på stället).

Mathem har trots det fortsatt ha bl. a glassen ”Frozen Coctail” med 3,4 volymprocent i sin online-beställning. UNF följde upp anmälan med en debattartikel i Aftonbladet i lördags och redan samma kväll, så togs varan bort från Mathems hemsida.

Filip Nyman, UNF.

• Snabba reaktioner på er anmälan.
– Ja, verkligen. Det känns jättekul. Ett kvitto på att det lönar att engagera sig, säger Filip Nyman, ordförande i UNF, till Drugnews.

Men anmälan får ligga kvar och utredas vidare av tillståndsenheten och kanske KO.
– Företaget har ju brutit mot lagen från 1 juli och borde ha koll på sånt här. Vi hoppas att göra exempel och visa att alkohol är inte är vilken vara som helst.

För övrigt var glassen riktad mot en yngre målgrupp och sökte man på vanlig glass så kom även alkoglassen fram på hemsidan, tillägger Filip Nyman.

På Drugnews fråga till Mathem om hur det kunde hända att frusen alkohol fortsatt sålts svarar Johan Littorin, Chief Revenue Officer på företaget:

Ja, det har kommit till vår kännedom att vi har sålt små mängder av alkoholhaltig glass efter att en ny lagstiftning trädde i kraft för att förhindra sådan försäljning. Glassen går ej längre att köpa via MatHem sedan i lördags. Vi vill poängtera att vid samtliga leveranser har våra chaufförer kontrollerat legitimation innan varor överlämnats.

Han fortsätter:
– Vi ska givetvis följa alla lagar och regler som gäller i Sverige. Tyvärr ser vi ut att ha brustit i våra rutiner den här gången, vi har redan tillsatt en utredning för att förstå vad som gått fel och säkerställa att det aldrig ska hända igen. Vi ber om ursäkt för att det har inträffat och ska göra ett bättre jobb i framtiden, skriver Johan Littorin i ett mejl.

 IOGT-NTO-rörelsen har lång tid uppmärksammat att alkoglass marknadsförts och sålts utan åldersgräns, vilket ledde till utredning och skärpning av alkohollagen i somras.
Idag är all marknadsföring av alkohol riktad till personer under 25 år otillåten. UNF vill att all alkoholreklam förbjuds.

Annonser