Skellefteå kommun inför drogtester

Skellefteå kommun ska börja med slumpvisa alkohol- och drogtester för alla anställda. Men facket är kritiskt och tycker det kränker personliga integriteten och att personal kan tvingas berätta om vilka mediciner de tar.

De slumpvisa testerna av kommunens anställda ska starta från maj nästa år. Personalnämnden fattade i måndags beslutet.

Kommunalrådet Maria Marklund

–  Det handlar om att inför trygga och säkra miljöer för medarbetare och invånare. Det är i grunden en arbetsmiljöfråga, säger kommunalrådet Maria Marklund (S) som är ordförande i nämnden, till SVT Västerbotten.

Men testerna ska göras på försök då kommunen vill se om de kan strida mot dataskyddlagen. Det är en kontroversiell fråga och det gäller att sekretess råder över den data som samlas in, menar kommunalrådet.

Facket Visionen är emot beslutet i personalnämnden att införa slumpvisa drogtester.
– Det handlar om medarbetarnas personliga integritet. Och om man använder vissa mediciner så kan det ju visa sig i de här testerna. Man ska inte behöva berätta för arbetsgivaren vilka mediciner man tar om det inte påverkar jobbet, säger Ingrid Boström, ordförande i Vision i Skellefteå, till P4 Västerbotten.

Ingrid Boström, Vision

Det finns redan möjlighet att använda misstankebaserade drogtester idag och facket tycker det räcker. Och en alkohol- och drogpolicy finns redan framtagen.
– Jag tycker inte att det behövs slumpmässiga också. Alla har ju redan skyldighet att påkalla uppmärksamhet om någon medarbetare inte verkar må bra och inte sköter sitt arbete. Den policy vi har bör lyftas lite oftare, så tror jag det räcker, säger hon.
Facket understryker att det inte är okey att använda droger i arbetslivet.

Enligt regionfakta.com så har Skellefteå kommun drygt 9 000 anställda.

Annonser