Facebook svarar om langarkonton

Facebook som äger Instagram har länge vägrat svara om sitt ansvar för den langning av sprit, illegala läkemedel och narkotika som pågår till unga från anonyma konton. Men vid en utfrågning på Publicistklubben erkände Facebooks Sverige-chef Sam Rihani att det funnits en lucka i riktlinjerna, ”den har vi täppt till nu”.

Foto: Drugnews

När tre Facebook-chefer kom till Publicistklubben i måndags kväll på Södra teatern, så passade ordförande Robert Aschberg på att ställa frågan om alkohol och droglangning via Instagram, som ägs av Facebook. Han har i programmet 200sekunder på Aftonbladet granskat fenomenet och konfronterat haschlangare som trodde de skulle möta en 17-årig tjej, sprungit iväg från kameran.

I ett halvår har han försökt får svar från socialmediejätten på frågan:
”Vilket ansvar har Facebook för knark- och spritförsäljningen till, i det här fallet, minderåriga på Instagram?

– Vi har ett ansvar. Vi hade en lucka i våra regler och den luckan har vi täppt till efteråt och det är därmed nu inte tillåtet att sälja alkohol. Droger har aldrig varit tillåtet, men alkohol peer to peer (red. Anmärkning: polare till polare i icke-hierarkiskt nät) fanns det en lucka i våra riktlinjer. Den har vi täppt till, så nu är det inte tillåtet längre, svarade nu Facebooks Sverige-chef Sam Rihani.

– Nähä, det är inte tillåtet längre och ändå förekommer det en massa sådana konton, sa Aschberg.
Han ska senare följa upp frågan.

Ett konto som IQ har polisanmält.

Även Systembolagets dotterbolag IQ har lyft problemet med att Instagram utnyttjas för att få kontakt och sälja sprit och narkotika till ungdomar. Trots polisanmälan har inget hänt och nya anonyma konton öppnas och får följare och handeln fortsatt.

Vid en koll i tisdags hittade Drugnews flera Instagramkonton som fortfarande säljer alkohol, tvärs emot vad Facebooks representant säger.

Publicistklubben hade bjudit in Facebook-ledningen i Sverige till samtal om medier, politisk påverkan, skandalen kring Cambridge Analytica som samlade in information om miljontals användare, och sin roll som enorm maktfaktor.

Sam Rihani, Facebooks Sverige-chef

Trots sin centrala roll Facebook med cirka 2,5 miljarder användare som teknikplattform, men även ny maktfaktor, har man tidigare undvikit stiga fram och svara på frågor.

– Vi ska bli mer transparanta och satsar nu sju miljarder dollar för att göra stora och viktiga förändringar, sa Sam Rihani bland annat. Bland annat med smartare algoritmer, och satsa mer på kvalitativa nyheter.
Men på en fråga om politiker ska kunna fara med osanning i annonser på Facebook, som exempelvis görs inför val i USA, så var svaret ”ja”.

• Se video av debatten på Publicistklubben, (Aschbergs fråga om langarkonton efter cirka 43 minuter).

Annonser