Nu säljstopp för mentolcigaretter

I onsdags förbjöds all försäljning inom EU av cigaretter och rulltobak med karaktäristisk smak, såsom mentol. Tobaksbolag uppger sig välkomna lagen, (”dags att sluta röka”, påstår Philip Morris), men försöker ändå kringgå den med nya varianter med smak.


Säljförbudet för mentolcigaretter och andra karaktäristiska smaker beslutades redan 2014 och trädde i kraft 2016. Men de fick en utfasningstid på fyra år, vilket alltså trädde i kraft 20 maj i år.
Enligt tobaksproduktdirektivet ska nu också all tobak ha unik identitet och vara spårbar för att bland annat försvåra smuggling.

Förbudet mot cigaretter och rulltobak med mentolsmak infördes för att skydda barn och unga från att bli tobaksanvändare. Mentolens kylande effekt underlättar att röka och minskar rökens strävhet och dämpar hosta. Något som lockat unga och oerfarna att börja röka och bli nikotinberoende visar forskning, rapporterar amerikanska hälsoorganisationen Truth Initiative.

Tobaksbolagen försökt länge hindra förbudet för smaksättning av tobak, men förlorade i EU-domstolen. Men bolagen har försökt kringgå förbudet. Imperial Brands har i år börjat sälja doftkort med mint-arom som kan placeras i cigarettpaket för att ge smak. Japan Tobacco har infört cigarillos med kapslar som släpper ut mentolsmak när man trycker på dem, rapporterar Tobaksfakta.

Tobaksgiganten Philip Morris säger sig välkomna strängare regler runt världen och i EU mot tobak, inklusive säljförbud för mentolcigaretter.
Förbudet ger konsumenten ett unikt tillfälle att fundera över sina rökvanor. Det bästa är att sluta. Vill man inte det bör man byta till rökfria alternativ, säger Anette Rosengren, vd för Philip Morris i Norden, i ett pressmeddelande.

Men bolaget ser en fortsatt marknad och kom ifjol ut med e-cigarettliknande produkten IQOS, som värmer istället för förbränner tobaken för att framhäva smaken, (finns bl. a med mentol och citrusörter).
På IQOS hemsida varnas samtidigt för att produkten inte är ett hjälpmedel att sluta röka, bara avsedd för vuxna, inte avsedd användas av gravida och under amning, och inte av personer med hjärtproblem och diabetes…

Cirka sju miljoner vuxna i EU har rökt mentolcigaretter enligt Eurobarometern (8 procent av europeiska rökarna, var fjärde rökare i Finland, 20 procent i Danmark). Försäljningen har omsatt ungefär tio miljarder euro per år, (Euromonitor).
I Sverige har daglig tobaksrökning minskat kraftigt till sju procent 2018 (i åldrarna 16 till 64 år), enligt Folkhälsomyndigheten. Cirka 110 000 svenskar har rökt mentolcigaretter, enligt Philip Morris.

Tema: TOBAK

Tobaksdöden…

kräver över sju miljoner liv varje år runt världen.

Cirka 884 000dör av passiv rökning, många av dem är barn. Särskilt mot fattiga länder riktar sig tobaksbolagen där lagar är svagare och inte skyddar invånarna mot tobaksskador.

Reklamförbud, högre tobaksskatter, mer information om skadeverkningar och fler rökfria miljöer kan rädda liv, enligt WHO.  Läs även The Tobacco Atlas om utvecklingen i världen.

Läs mer

Annonser