Systembolaget försvarar monopolet i domstol

I tisdags inleddes rättegång i Patent- och marknadsdomstolen sedan Systembolaget stämt nätvinföretaget Winefinder. Otydlighet kring regleringen av näthandel riskerar att utmana  alkoholmonopolet, varnar IOGT-NTO.

Systembolaget menar att Winefinder, som har dotterbolag och lager i Danmark, länge bedrivit olaglig detaljhandel med vin i strid med den ensamrätt som Sverige fick behålla av EU vid medlemskapet 1995. Men även att bolaget använt aggressiva marknadsföring i sina kampanjer.

I Finland och Norge finns idag regler om att e-handel och privatimport inte tillåter kommersiella mellanhänder. Efter en dom i Finlands högsta instans (Alkotaxi-målet) valde även Systembolaget att agera.

Malin Sandquist. Systembolaget

– Genom avgöranden i EU-domstolen och finska Högsta domstolen blir det än mer tydligt att Winefinders verksamhet är olaglig. Nu vill vi få frågan rättsligt prövad i Sverige så att marknadsföringen av den olagliga verksamheten stoppas, sa i februari 2019 Malin Sandquist, jurist och avdelningsdirektör på Systembolaget, i samband med stämningen.

Ovissa rättsläget om alkoholimport mellan EU-länder till Sverige har dragit ut på tiden.

– Passivitet från regering och riksdag har skapat en juridisk gråzon som nätalkoholbolagen utnyttjar. I grunden anser vi att Systembolagets monopol gäller både online som offline, säger Kalle Dramstad, politisk rådgivare på IOGT-NTO, till Drugnews.

Han berättar att det finns ett färdigt förslag på departementet som skulle klargöra Systembolagets ensamrätt på detaljhandeln med alkohol i Sverige och att nätföretags distanshandel med alkohol är otillåten. Men förslaget har blivit liggande.
Endast privatpersoner får köpa alkohol från andra EU-länder och frakta hem med oberoende transportör, enligt en tidigare EU-dom (Rosengrensmålet 2007).

Men flera kommersiella aktörer som vill utmana systemet har dykt upp lockade av en växande e-handel. Winefinder har tidigare polisanmälts när de via matjättar som City Gross började erbjuda samleverans av vin och matkassar.

Kalle Dramstad. Foto: IOGT-NTO

• Varför oroas ni över privata nätföretag som tillhandahåller alkohol?

Dels visar studier att vinstdrivande alkoholförsäljning är tydligt konsumtionsdrivande och ökat drickande skulle leda till fler alkoholskador. Dels noterar vi agerandet från många nätalkoholbolag, med aggressiv marknadsföring och agerande som på flera andra sätt utmanar alkohollagen, svarar Kalle Dramstad på IOGT-NTO.

Nykterhetsorganisationen har tidigare uppmärksammat nätaktörers agerande och polisanmält flera företag. Han menar att dessa medvetet agerar i en rättslig gråzon för att vidga sin möjlighet till alkoholförsäljning. Något som i slutändan kan leda till en kraftig ökning av privata alkoholföretag, bland annat e-jätten Amazon som nu är på väg att etablera sig i Sverige och säljer alkohol via nätet i flera länder, (ökat försäljningen i bl. a USA, Storbritannien, Tyskland och nu även på gång i Indien).

Rättsprocessen i marknadsdomstolen väntas bli utdragen då en rad prejudicerande frågor ska avgöras. Enligt Daniel Tornberg, advokat och marknadsexpert på byrån Marlaw, står två rättsförhållanden emot varandra. Om Winefinder är en tjänst för direktimport eller en handelsplats likt Systembolaget.
– Det kokar ner till den skriande frågan om den svenska folkhälsan som ensamrätten är till att skydda, säger Daniel Tornberg till DI Digital.

En första dom är att vänta om cirka sex veckor i målet. Men an tror att det kommer att överklagas vidare och kan hamna i Högsta domstolen då mycket står på spel. I förlängning handlar det om det svenska alkoholmonopolets öde.

Systembolaget har även stämt ett danskt företags vinapp (Vivino) på liknande grunder – bryta mot alkohollagen genom att sälja med påträngande marknadsföring och leverera alkohol hem till kunder. Den huvudförhandlingen planeras inledas i mars nästa år.

Tema: Nätsprit

Näthandel och reklam

… för alkohol via internet, sociala medier, tv-kanaler i London når alla. Är det okey?

(mer…)

Läs mer

Annonser