E-cigg får inte smaka godis

[UPPDAT] Tuffare regler för nya nikotinprodukter – som ofta liknar tobak – föreslår regeringens särskilda utredare. Åldersgräns 18 år för tobaksfritt snus, reklambegränsningar och förbud för e-cigaretter att smaka annat än tobak.

Utredningen tillsattes ifjol då nya nikotinprodukter är ett i stort sett oreglerat område. Samtidigt ökar försäljningen, enligt beräkningar säljs cirka 15-20 miljoner dosor tobaksfritt snus per år – och särskilt unga köper mer.

Idag är regler kring tobak omfattande, medan det exempelvis är tillåtet att marknadsföra tobaksfria nikotinprodukter som vilken vara som helst. Fast nikotin är beroendeframkallande och har skadeverkningar.

Utredaren Ingeborg Svensson lämnade i måndags sina förslag till regeringen. Utredningen anser att svenska strategin på tobaksområdet bör ha som övergripande mål att begränsa all nikotinanvändning.

Hon vill att marknadsföringen blir ”särskilt måttfull” och inte riktas till unga under 25 år för tobaksfria varor. Att tobaksfritt snus inte får marknadsföras i radio och tv och även omfattas av förbud för sponsring och produktplacering.

Dessutom föreslås åldersgräns på 18 år införas vid försäljning av nikotinprodukter – och tillsynen ska i stort följa den som gäller för vanliga tobak. Och att snusubstitut ska omfattas av livsmedelslagen.

De nikotinfria produkterna föreslås även ska förses med hälsovarning (”denna produkt innehåller nikotin som är ett mycket beroendeframkallande ämne”) och innehållsdeklaration. Och de får inte innehålla ämnen som kan ge intryck av att de har hälsofördelar, såsom exempelvis vitaminer och taurin.

Foto: Lindsay Fox / CC BY 3.0. https://ecigarettereviewed.com/

Ett annat förslag är att e-cigaretter bara ska få smaka tobak och att all annan smaksättning förbjuds – exempelvis inte smaka mentol, karamell eller hallonsmaker. Förbudet ska dessutom för övrigt gälla oavsett om vätskan (e-juicen) innehåller nikotin eller ej.

– Genom att smaksätta e-cigaretter med diverse godis- och fruktsmaker lockar tobaksbolagen in barn och unga i ett nikotinberoende. Det måste få ett slut, sa socialminister Lena Hallengren (S) vid pressträffen.

Regeringen vill bredda arbetet med att skydda nya generationer från att fastna i beroenden, viktig del av förslaget till ny ANDTS-strategin.

Hallengren välkomnar förslagen som nu ska ut på remissrunda. Utredaren föreslår att nya lagen börjar gälla från 1 juli 2022.

Förslaget om ”Hårdare regler för nya nikotinprodukter” (SOU 2021:22, pdf-fil, 504 sidor) blir en nationell reglering, till skillnad från tobakslagen som styrs av EU-reglering. En stor skillnad är att det inte blir ett principiellt förbud mot all reklam/marknadsföring av tobaksfria produkter, även om begränsningar införs. Detta beror främst på att svenska grundlagen idag inte ger stöd för sådant förbud, utan i så fall måste ändras, enligt utredaren Ingeborg Svensson.

Hon anser vidare i en särskild analys om marknadsföring på internet fram till att EU-rätten inte ger något utrymme att tillåta reklam för tobak, e-cigarett och påfyllningsbehållare på nätet. Däremot hindrar inte reglerna att dessa saluförs på internet. ”Bara EU-domstolen kan ytterst dra gränsen mellan reklam och saluföring på nätet”, enligt utredaren.

Tema: TOBAK

Tobaksdöden…

kräver över sju miljoner liv varje år runt världen.

Cirka 884 000dör av passiv rökning, många av dem är barn. Särskilt mot fattiga länder riktar sig tobaksbolagen där lagar är svagare och inte skyddar invånarna mot tobaksskador.

Reklamförbud, högre tobaksskatter, mer information om skadeverkningar och fler rökfria miljöer kan rädda liv, enligt WHO.  Läs även The Tobacco Atlas om utvecklingen i världen.

Läs mer

Annonser