Systembolaget säljer ännu mer

Systembolaget säljer nu rekordmycket alkohol. Första kvartalet ökade försäljningen 13 procent och intäkterna 17 procent, jämfört med samma period ifjol. Men det är pandemin som gör att köpmönstren ändras – det dricks överlag inte mer alkohol total.

Från januari till mars sålde detaljhandelsmonopolet (pdf-fil, 15 sidor) nära 125 miljoner liter alkoholdrycker, en ökning från 110,7 miljoner liter samma kvartal ifjol.

Svenskarna handlade i systembutikerna för hela 8,4 miljarder kronor första tre månaderna.

Magdalena Gerger, vd Systembolaget. Foto: Drugnews

– Trots en ökad försäljning kan vi glädjande konstatera att konsumtionen inte ökar, säger vd Magdalena Gerger i en kommentar.

En undersökning i höstas gjord av Norstat visade att de allra flesta svenskar har inte ändrat sina dryckesvanor, utan dricker ganska lika. Det är fler som anger att de minskat konsumtionen, bland annat yngre, än som ökat.

Särskilt spritförsäljningen har ökat (+24 procent), fast från en lägre nivå. Vin ökade tio procent och starköl ökade – som står för drygt hälften av alkoholförsäljningen – hela 15 procent och cider sålde sex procent mer. Det enda som minskar är alkoholfritt (-12 procent). Kanske handlar fler det mer i samband med matinköp under pandemin.

Det är minskad resandeinförsel och krogdrickande på grund av restriktioner som gör att Systemet blivit ännu mer populärt. Kunder handlar på Systemet och dricker mer hemma när gränserna är stängda och krogarna stänger tidigt. Men även att påsken inföll under första kvartalet inverkar på säljsiffrorna, en helg då det säljs mer alkohol.

Anders Porelius. Foto: Systembolaget

– Visst märker vi att trycket har ökat i systembutikerna och får hänga med i bemanningen. Vi sätter säkerheten först, vill bidra till minskad smittspridning och tar bara in färre kunder åt gången. Det blir köer utanför ibland, men det respekteras. Många väljer handla under andra tider, säger Anders Porelius, presschef på Systembolaget, till Drugnews.

Att spritförsäljning ökat 24 procent första kvartalet i år tycker han inte är oroande.
– Det beror på att resandeinförseln har minskat dramatiskt. Det har skett en förflyttning från att handla alkohol utomlands och ta med sig till Sverige till att handla varorna på Systembolaget. Men det dricks överlag inte mer, säger Porelius.

Systemet har alltså ökat andel av alkoholförsäljningen under pandemin. Och stödet för monopolet är stort, 78 procent av allmänheten gillar dess ensamrätt av alkoholförsäljning. Och tre av fyra (73 procent) av tillfrågade tycker Systembolaget är det företag de har störst förtroende för, enligt Medieakademiens förtroendebarometer.

Att sedan servicen byggts ut och ålderskontrollen är hög, (97 procent av kunder under 25 år får vissa legg) har stärkt dess ställning. Trots utmanare som näthandel och politiska förslag att öppna för gårdsförsäljning.

I torsdags hade statliga Systembolaget årsstämma och kunde konstatera att bolaget sålt alkohol med mera för 36,7 miljarder kronor ifjol. Det är inte illa för ett företag som inte är vinstdrivande och har stort kundförtroende.
– Grunden till detta är att vi inte är ett företag som andra – vi drivs av ett syfte – att begränsa alkoholens skadeverkningar, sa Magdalena Gerger

Något hon kan vara mycket nöjd med när hon efter tolv år slutar som vd på Systemet våren 2022.

Nyligen släppte Systembolaget appen ”Måttfull”, ett verktyg för att lättare få grepp om och reflektera över sina alkoholvanor.

Annonser