Etikettarkiv: Ardalan Shekarabi

Minister: minskad aggressiv spelreklam

Nyheter | |

Spelföretagens reklaminvesteringar har minskat kraftigt (-44 procent) efter omreglering av spelmarknaden 1 januari och rekordmånga kunder har stängt av sig själva från spelande. ”Men vi är inte nöjda med det, utan följer utvecklingen”, säger ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S) – som ändå inte utesluter förbud mot spelreklam.

Utredning om begränsa spelreklam

Nyheter | |

Regeringen tillsätter utredning om införa fler begränsningar av aggressiv spelreklam, både om innehåll och räckvidd. Exempelvis kan marknadsföring av ”farligare spel som nätkasinon” komma att stoppas. Kändisreklam för miljarder kronor satsas numer för att hitta nya grupper spelare, även utanför sportvärlden.

Ministern beredd strypa spelreklamen

Nyheter | |

Andelen svenskar med allvarliga spelproblem har ökat, särskilt stor är ökningen bland kvinnor. Spelreklamen har ökat i mängd och blivit aggressivare. Regeringen anser att spelbranschens egna riktlinjer inte räcker och är beredd att skärpa lagen mot reklam.